N-takosnews
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Υπόλοιποι Δήμοι
  • Επιχειρείν
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Επιχειρηματικά νέα
  • Ιατρικά
  • Κοινωνικά
  • Κους Κους
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Υπόλοιποι Δήμοι
  • Επιχειρείν
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Επιχειρηματικά νέα
  • Ιατρικά
  • Κοινωνικά
  • Κους Κους
No Result
View All Result
N-takosnews
No Result
View All Result
Aρχική Απόψεις

Το κύμα καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση θέτει σοβαρά κοινωνικά ζητήματα

Ο Μάο Τσε Τουνγκ για να περιγράψει το αναπόφευκτο της επαναστατικής πλημμυρίδας που θα συγκλόνιζε την δεκαετία του ’30 από άκρου σε άκρον

26 Φεβρουαρίου 2021
in Απόψεις
0
Το κύμα καταγγελιών για σεξουαλική κακοποίηση θέτει σοβαρά κοινωνικά ζητήματα
3
SHARES
161
Προβολές
Share on FacebookShare on Twitter

Ο Μάο Τσε Τουνγκ για να περιγράψει το αναπόφευκτο της επαναστατικής πλημμυρίδας που θα συγκλόνιζε την δεκαετία του ’30 από άκρου σε άκρον την Κίνα, χρησιμοποίησε το κάτωθι  απόφθεγμα  «Μια σπίθα αρκεί για να ανάψει φωτιά στον κάμπο», το οποίο κάλλιστα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τα όσα γινόμαστε μάρτυρες στις μέρες μας.

Η σπίθα, στην συγκεκριμένη περίπτωση, ήταν η Σοφία Μπεκατώρου. Μια τοποθέτησή της στο πλαίσιο της ημερίδας «Start to Talk/Σπάσε την Σιωπή – Μίλησε, Μην Ανέχεσαι», που διοργάνωσε το Υπουργείο Αθλητισμού και η συνέντευξη την οποία έδωσε ακολούθως στο περιοδικό «Marie Claire» για τον βιασμό τον οποίο υπέστη το 1998, άνοιξε τον ασκό του Αιόλου.

Ένα κύμα καταγγελιών σάρωσε τον χώρο της ιστιοπλοΐας και εξαπλώθηκε γρήγορα στον πανεπιστημιακό χώρο, στον χώρο της μουσικής και στον χώρο του θεάματος. Οι καταγγελίες αφορούσαν σε λεκτική, ψυχολογική και σωματική βάναυση συμπεριφορά, σε σεξουαλική κακοποίηση ακόμη και σε περιπτώσεις βιασμού και παιδεραστίας .

Θύματά της νεαρά αγόρια και κορίτσια (κάποια από αυτά ανήλικα!) τα οποία βρέθηκαν στη δίνη εκβιασμών και επιθέσεων από ανθρώπους που είχαν καίριες, σημαντικές και ισχυρές θέσεις.

Είτε με άσκηση βίας, είτε με την μέθοδο της χειραγώγησης, είτε με ευθείες απειλές, υπέστησαν βάναυση κακοποίηση που αποσκοπούσε και στην σεξουαλική εκμετάλλευση.

Εξίσου σημαντικό όμως ήταν ότι αρκετοί, πάρα πολλοί, από το περιβάλλον, γνώριζαν. Συμμετέχοντες και παράγοντες σε αυτούς τους χώρους, ήξεραν τι γινόταν κατά την διάρκεια αθλητικής προετοιμασίας, προπονήσεων, εξεταστικών περιόδων, ακροάσεων, θεατρικών προβών και κανείς/καμία δεν μιλούσε ανοιχτά και δημόσια.
Επιφανή Μέλη μιας αθλητικής, πανεπιστημιακής και πολιτιστικής ελίτ, κάτοχοι ενός ιδιαίτερου υποτιθέμενου μορφωτικού επιπέδου και μιας καλλιεργημένης κουλτούρας είχαν τοποθετηθεί σε θέσεις κλειδιά Δομών και Οργανισμών.

Οι θέσεις αυτές συνεπάγονταν μίας ιδιαίτερης ευθύνης, αλλά ταυτόχρονα συνοδεύονταν από μια αυξημένη εξουσία. Αυτή ακριβώς την εξουσία εκμεταλλεύονταν στο πλαίσιο της διαστροφής των για να ικανοποιήσουν αντικοινωνικά πάθη και να επιδείξουν ακραίες όσο και βάναυσες σεξουαλικές συμπεριφορές.
Το πρόβλημα είναι πολλαπλό. Έχει να κάνει με την ανυπαρξία, την αδυναμία  θεσμών ελέγχου, υποστήριξης των θυμάτων, οι οποίες πρέπει να υπάρχουν σε όλους τους εργασιακούς χώρους. Θεσμοί που πρέπει να διατρέχουν κάθε μορφή εξουσίας με σκοπό τον περιορισμό της άνευ ορίων άσκησής της. Είναι ακριβώς και αυτή η έλλειψη η οποία έδωσε την ευκαιρία σε ανθρώπους άρρωστους κοινωνιοπαθείς με διαστροφικές συμπεριφορές και διαταραχές, να ξεδιπλώσουν απαράδεκτες, μισανθρωπικές και αντικοινωνικές συμπεριφορές.
Η ιδιότητα του Πολίτη εμπεριέχει το βάρος της ευθύνης, της υποχρέωσης και η ευθύνη αυτή είναι πολυδιάστατη.

Ζώντας στην κοινωνία, οφείλουμε να επιδεικνύουμε υπεύθυνη στάση προς αυτή, τον συμπολίτη αλλά και τον ίδιο τον εαυτό μας. Μία κοινωνία η οποία λειτουργεί με όριο και πεδίο τον ατομικισμό, παύει να είναι κοινωνία με τον ορισμό της λέξης και μετατρέπεται σε άθροισμα ατομικών επιλογών.

Η επίδειξη υπευθυνότητας, η διεκδίκηση της συμμετοχής και η διαρκής εγρήγορσή μας ως Μέλη μιας μικρής ή μεγαλύτερης κοινότητας είναι η πεμπτουσία της δημοκρατίας. Μια χώρα η οποία επιτρέπει, ανέχεται ή αδιαφορεί μπροστά σε τέτοιες βάναυσες και κακοποιητικές συμπεριφορές, είναι μια χώρα σε βαθιά κρίση και σήψη.
Να επισημάνουμε μερικά στοιχεία της κοινωνικής κρίσης. Στα χρόνια της δεκαετίας του ‘80 η Ελληνική κοινωνία στρεφόταν προς τον κοινωνικό παρασιτισμό. Αρκούσαν τα λίγα αυτά χρόνια της ανεμπόδιστης άσκησης μιας καταναλωτικής ηθικής ώστε να ξεχαστούν παραδόσεις, αξίες, ηθικοί κώδικες που χαρακτήριζαν την κοινωνία για πολλές δεκαετίες.

Το «πολιτιστικό» πρότυπο πλέον ήταν το περιοδικό «Κλικ» του Κωστόπουλου, τα Σαββατοκύριακα στην Μύκονο και την Αράχοβα, το είδος της διασκέδασης, το αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού ως επίδειξη πλούτου, η λαμογιά και η κομπίνα ως κατ΄ εξοχήν αξία και επιλογή.

Τα χρόνια που ακολούθησαν οι «αξίες» αυτές εμπεδώθηκαν και αναπτύχθηκαν και έπρεπε να φτάσουμε στην οικονομική κρίση του 2010 για να αρχίζουν να αμφισβητούνται σιγά- σιγά. Ο τύπος του μεταμοντέρνου Έλληνα είχε όμως διαμορφωθεί. Η γνωστή φιγούρα του «ξέρεις ποιος είμαι εγώ», αυτός ο οποίος χλεύαζε παραδόσεις, ιστορικές και πολιτιστικές παρακαταθήκες, αυτός ο οποίος αδιαφορούσε τόσο για το ιστορικό παρελθόν όσο και το κοινωνικό μέλλον αυτής της χώρας, έδινε το μέτρο πάνω στο οποίο όλοι «οφείλαμε» να βαδίζουμε. Και αυτή ακριβώς η νοοτροπία είναι που εμπότισε πανεπιστημιακές, αθλητικές και καλλιτεχνικές ελίτ, μεταμορφώνοντάς τες σε ομάδες ξένες και εχθρικές προς την κοινωνική συναντίληψη και τις οδήγησε να λειτουργούν με ανθρωποφαγικά κριτήρια.

Η ορθόδοξη αντίληψη της εκκλησίας του πλησίον είχε εξαφανιστεί, ο άλλος δεν ήταν παρά μόνο το αντικείμενο για την προσωπική μας επιθυμία και ικανοποίηση. Η αλαζονεία και ο ναρκισσισμός του ατόμου συνιστά ύβρη, σύμφωνα με την αρχαία Ελληνική τάξη και κάποτε έρχεται  η τιμωρία, η συντριβή και η καταστροφή του υβριστή. Μένει να δούμε αυτό το τελικό στάδιο.

Βαθιά λύση αυτής της κατάστασης μπορεί να υπάρξει όταν η κοινωνία ξανασυναντήσει δοκιμασμένες και αποτελεσματικές αξίες, κοινωνικούς κώδικες και ηθικές συμπεριφορές.

Μέχρι τότε η Δικαιοσύνη και οι θεσμοί, θα είναι οι αποκλειστικά αρμόδιοι για την λύση των όποιων απαράδεκτων συμπεριφορών. Και αυτή η Δικαιοσύνη θα πρέπει να εφαρμοστεί.

Γεώργιος Τσίγκας

Ψυχίατρος

Share1Tweet1Share

Πρόσφατα Posts

Δύει το άστρο Μητσοτάκη
Απόψεις

Δύει το άστρο Μητσοτάκη

7 Ιουλίου 2025
Κανείς δεν θα ξεφύγει από την τσιμπίδα του Νόμου
Απόψεις

Κανείς δεν θα ξεφύγει από την τσιμπίδα του Νόμου

7 Ιουλίου 2025
Ψηφιακό κράτος με συνέχεια και όραμα
Απόψεις

Ψηφιακό κράτος με συνέχεια και όραμα

7 Ιουλίου 2025
Για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ
Απόψεις

Για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

3 Ιουλίου 2025
Ρωγμές στο … «μαντρί»
Απόψεις

Ρωγμές στο … «μαντρί»

30 Ιουνίου 2025
Η ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης αποτελεί βασικό όρο της κοινωνικής συνοχής και των ισότιμων ευκαιριών
Απόψεις

Η ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης αποτελεί βασικό όρο της κοινωνικής συνοχής και των ισότιμων ευκαιριών

28 Ιουνίου 2025
Επόμενο άρθρο
Σπάζοντας την ανδροκρατία

Σπάζοντας την ανδροκρατία

«Έφυγε» ο Βασίλειος Σκανδάλης

«Έφυγε» ο Βασίλειος Σκανδάλης

Κάπως έτσι…

Κάπως έτσι…

Discussion about this post

Πρόσφατα

«Έφυγε» η Ζαχαρούλα Μητροφάνη

«Έφυγε» η Ζαχαρούλα Μητροφάνη

15 Ιουλίου 2025
Χειροπέδες σε χασισέμπορα

Χειροπέδες σε χασισέμπορα

15 Ιουλίου 2025
«Έφυγε» πρόωρα ο Δημήτρης Παπαζήσης

«Έφυγε» πρόωρα ο Δημήτρης Παπαζήσης

15 Ιουλίου 2025
«Έφυγε» πρόωρα ο Τάκης Ρούσσας

«Έφυγε» πρόωρα ο Τάκης Ρούσσας

15 Ιουλίου 2025

Δημοφιλή

  • «Έφυγε» πρόωρα ο Τάκης Ρούσσας

    «Έφυγε» πρόωρα ο Τάκης Ρούσσας

    10 shares
    Share 4 Tweet 3
  • «Έφυγε» ο Ιωάννης Γκαβοκώστας

    12 shares
    Share 5 Tweet 3
  • «Έφυγε» η Ζαχαρούλα Μητροφάνη

    9 shares
    Share 4 Tweet 2
  • «Έφυγε» πρόωρα ο Δημήτρης Παπαζήσης

    9 shares
    Share 4 Tweet 2
  • About
  • Advertise
  • Privacy & Policy
  • Contact

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Υπόλοιποι Δήμοι
  • Επιχειρείν
  • Αθλητικά
  • Απόψεις
  • Επιχειρηματικά νέα
  • Ιατρικά
  • Κοινωνικά
  • Κους Κους