Τραγικές καθυστερήσεις από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για τον Ε-65

Τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημείωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στην ολοκλήρωση σημαντικών έργων στον Ε-65, γεγονός το οποίο στοίχισε ανθρώπινες ζωές και παράλληλα είχε υψηλό οικονομικό κόστος για τα Τρίκαλα και γενικότερα για την Δυτική Θεσσαλία και την Δυτική Μακεδονία, επισήμανε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ν.Δ. Βουλευτής Τρικάλων, Κώστας Σκρέκας.

Στην παρέμβαση του, κατά την συζήτηση στην Βουλή του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κύρωση της από 11/12/2018 κύρωσης της συμφωνίας τροποποίησης για το έργο του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65), ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι «η Ν.Δ. θα ψηφίσει την σχετική νομοθετική ρύθμιση, καθώς ο Ε-65 είναι ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη χώρα. Η νομοθετική ρύθμιση αφορά την επανεκκίνηση της κατασκευής του νότιου τμήματος, δηλαδή του οδικού άξονα που ενώνει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εγνατία Οδό στο ύψος των Γρεβενών, διασχίζοντας την Δυτική Θεσσαλία και συγκεκριμένα τις Περιφερειακές Ενότητες Καρδίτσας και Τρικάλων.

Είναι έργο τεράστιας σημασίας, καθώς, αφού μειώνει την χρονική απόσταση με το κέντρο της Αθήνας, το αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος και το λιμάνι του Πειραιά, θα συμβάλει στην αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τα Τρίκαλα και ταυτόχρονα θα οδηγήσει στη μείωση του κόστους μεταφοράς για τα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την ανταγωνιστικότητά τους στην εγχώρια αγορά».

Στην συνέχεια, ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό του έργου για τον Ε-65, το οποίο «ήταν ένα όραμα και σχεδιασμός της κυβέρνησης της Ν.Δ. και του Πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή, που ξεκίνησε να υλοποιείται χάρη στην Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το έργο σταμάτησε το 2011 λόγω της οικονομικής κρίσης  αλλά από τα μέσα του 2012 η Ν.Δ. που είχε αναλάβει τότε ξανά την διακυβέρνηση της χώρας ως τα μέσα του 2013 κατάφερε μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να προχωρήσει στην επανεκκίνηση των σχετικών διαδικασιών.

Με βάση τα διαθέσιμα κεφάλαια, η παραχώρηση περιελάμβανε την κατασκευή του οριζόντιου τμήματος (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) 88 χλμ περίπου, ενώ το νότιο τμήμα (που συνδέει την Ξυνιάδα με την Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας) και το βόρειο τμήμα (που συνδέει τα Τρίκαλα με την Εγνατία Οδό μέσω Καλαμπάκας) ορίστηκαν ως αναβαλλόμενα τμήματα που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν μετά την ολοκλήρωση των μελετών και των διαβουλεύσεων για το χρηματοδοτικό σχήμα.

Το 2013 ξεκίνησε το οριζόντιο τμήμα ενώ στο τέλος του 2013 είχε κατασκευασθεί το 13% και στο τέλος του 2014 το 60%. Άρα με το ρυθμό που είχε το έργο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί μέσα στο 2015 όπως προέβλεπε και το χρονοδιάγραμμα. Όμως, με ευθύνη της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, το εν λόγω τμήμα ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε στην κυκλοφορία τρία χρόνια αργότερα, στα τέλη του 2017».

Ο κ. Σκρέκας υπογράμμισε επίσης ότι «είναι έωλο και ψευδεπίγραφο το επιχείρημα του Υπουργού Υποδομών ότι δεν θα μπορούσε να κατασκευασθεί ένα τόσο μεγάλο τμήμα του δρόμου γιατί δεν είχαν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, καθώς αυτές ούτως ή άλλως ολοκληρώθηκαν στα μέσα του 2017, ενώ οι παραχωρησιούχοι είχαν ήδη φροντίσει να μισθώσουν αυτές τις εκτάσεις και να κατασκευάσουν το έργο».

Σχετικά με το νότιο κομμάτι, ο κ. Σκρέκας παρουσίασε το έγγραφο με την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είχε εγκρίνει στα τέλη του 2014 (Δεκέμβριος 2014)  όταν ο ίδιος ήταν Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο οποίο είχε περιληφθεί το νότιο τμήμα.

Όπως ανέφερε ο κ. Σκρέκας, «όμως η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ φέρνει στην Βουλή την νομοθετική ρύθμιση για την εκκίνηση του έργου 4 χρόνια αργότερα τον Δεκέμβριο του 2018. Η Ν.Δ. από τα μέσα του 2012 μέχρι το τέλος του 2014 είχε επανεκκινήσει όλες τις παραχωρήσεις και είχε κατασκευάσει και το 60% του οριζόντιου τμήματος 88χλμ. Εσείς σε 4  χρόνια δεν καταφέρατε ένα έργο το οποίο είναι εγκεκριμένο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από το 2014 ούτε καν να ξεκινήσετε την κατασκευή του, όχι να το ολοκληρώσετε» και απευθυνόμενος στον Υπουργού Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη, τόνισε «Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ απεύθυνε πρόσκληση στον παραχωρησιούχο μόλις τον Αύγουστο του 2015, παραμονές εκλογών κάτι το οποίο ήταν πολύ περίεργο για το αν ενδιαφέρεται να ξεκινήσει την κατασκευή των αναβαλλόμενων τμημάτων. Η σχετική επιστολή στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρ.Επιτροπής) DG Comp εστάλη από το υπουργείο τον Ιανουάριο του 2017 και το έργο θα ξεκινήσει και πάλι το 2019.

Συγχαρητήρια για τα πεπραγμένα σας, κ. Υπουργέ και της κυβέρνησης σας, 4 χρόνια για να ξεκινήσετε ένα έτοιμο έργο, πρέπει να πανηγυρίζετε γι’ αυτό. Εμείς θα ψηφίσουμε αυτή τη νομοθετική ρύθμιση, αυτή η τραγική καθυστέρηση έχει στοιχίσει πάρα πολλά χρήματα και ανθρώπινες ζωές και ελπίζουμε τουλάχιστον να μάθετε από τα λάθη σας, να σταματήσετε να κοροϊδεύετε και να εμπαίζετε τον Ελληνικό λαό, να σηκώσετε τα μανίκια και να κάτσετε να δουλέψετε τις λίγες εβδομάδες που σας έχουν απομείνει στη διακυβέρνηση αυτού του τόπου».