Tο 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων διανύει τον 2ο χρόνο υλοποίησης του προγράμματος Erasmus+/KA2 – συμπράξεις μεταξύ σχολείων- με τίτλο «Reading without borders» – «Διάβασμα χωρίς σύνορα» (http://readingwithoutborders.eu/) σε συνεργασία με άλλα 7 Σχολεία Ευρωπαϊκών χωρών από την Βουλγαρία (συντονιστικό σχολείο), την Ρουμανία, την Λετονία, την Τουρκία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία.
Βασικός σκοπός του προγράμματος είναι η προώθηση της φιλαναγνωσίας στους μαθητές μας και η υιοθέτηση της συνήθειας του διαβάσματος τόσο ως μέσου ανάπτυξης της προσωπικότητας και της κριτικής τους σκέψης όσο και ως πρακτικής απόκτησης ενός καλού και πιστού φίλου για όλη τους τη ζωή.
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτού του προγράμματος, οι μαθητές μας συμμετείχαν σε διαγωνισμό καλοκαιρινού διαβάσματος, συμμετείχαν σε εθελοντική ομάδα αφήγησης, δημιούργησαν το ημερολόγιο του αναγνώστη, σκηνοθέτησαν μικρές ταινίες βασισμένες σε γνωστά λογοτεχνικά έργα, έγιναν μικροί συγγραφείς και έγραψαν τις δικές τους ιστορίες.
Τέλος, δραματοποίησαν ένα κεφάλαιο από το βιβλίο του Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ «Ο μικρός Πρίγκιπας» και το παρουσίασαν στην 4η διακρατική συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Torre del Greco, μια πόλη κοντά στην Νάπολι της Ιταλίας.
Στην συνάντηση, συμμετείχαν 4 μαθητές/-τριες, η Ιωάννα-Ζωή Νταϊλιάνη, η Βασιλική Μαγκούτη, ο Παναγιώτης Παπασπύρου και ο Αθανάσιος Ντόκος, της Γ΄ και Β΄ τάξης. Τους μαθητές συνόδεψαν οι Καθηγήτριες Καλλιόπη Μπλούνα και Καλλιόπη Μαγαλιού ως υπεύθυνη υλοποίησης του έργου.
Η δραματοποίηση του κεφαλαίου με τίτλο «Ο πρίγκιπας και η αλεπού» έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές μας να αντιληφθούν σπουδαία μηνύματα για την αξία της φιλίας αλλά και να εισπράξουν το πιο θερμό χειροκρότημα από Καθηγητές και μαθητές του σχολείου υποδοχής.
Επιπλέον, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μαθητές των συνεργαζόμενων σχολείων να παρουσιάζουν την ίδια ιστορία με τον δικό τους μοναδικό τρόπο ο καθένας.
Κατά την διάρκεια της συνάντησης οι μαθητές, φιλοξενήθηκαν από Ιταλικές οικογένειες και τους δόθηκε η δυνατότητα να βιώσουν τον τρόπο ζωής των Ιταλών συμμαθητών τους και των οικογενειών τους, να μοιραστούν ευχάριστες στιγμές μαζί τους, να γνωρίσουν παιδιά της ηλικίας τους από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, να επικοινωνήσουν, να συνεργαστούν και να γνωρίσουν νέους πολιτισμούς.
Επιπλέον, οι μαθητές μας είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στους χώρους του σχολείου, να παρακολουθήσουν μάθημα στις αίθουσες διδασκαλίας, να συμμετέχουν σε αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες αλλά και να γνωρίσουν την τοπική κουζίνα, να γευτούν την αυθεντική ιταλική πίτσα και να χορέψουν «ταραντέλα», ένα ζωντανό παραδοσιακό χορό της περιοχής.
Παράλληλα, στην διάρκεια αυτής της συνάντησης πραγματοποιήσαμε πολλές και ενδιαφέρουσες επισκέψεις. Επισκεφτήκαμε βιοτεχνία επεξεργασίας κοραλλιών, όπου παρακολουθήσαμε την κατασκευή κοσμημάτων από κόκκινα και λευκά κοράλλια, τέχνη για την οποία είναι φημισμένη η περιοχή του Torre del Greco.
Επίσης, γνωρίσαμε τον τρόπο δημιουργίας χαρτιού από το μεσαίωνα έως σήμερα κατά την επίσκεψή μας στο μουσείο και στη βιοτεχνία χειροποίητου χαρτιού «Cartiera di Amalfi»
στην Ακτή Αμάλφι, η οποία αριθμούσε πλήθος τέτοιων βιοτεχνιών κατά τον 17ο αιώνα.
Επιπλέον, θαυμάσαμε την βιβλιοθήκη Girolamini στη Νάπολη, ένα χώρο έρευνας και γνώσης καθώς και το Palazzo Reale όπου στεγάζεται η Εθνική βιβλιοθήκη της Νάπολης, αλλά και το Μουσείο των θησαυρών του San Gennaro, προστάτη Άγιου της πόλης.
Τέλος, η επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Πομπηίας αποτέλεσε μοναδική εμπειρία να γνωρίσουμε αυτή την εύθυμη, σπάταλη, πανέμορφη και άρτια ρυμοτομικά σχεδιασμένη κατά τα αρχαία Ελληνικά πρότυπα Ρωμαϊκή πόλη που θάφτηκε κάτω από την στάχτη κατά την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ.
Η επίσκεψη στο Δημαρχείο τoυ Torre del Greco μας έδωσε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε δώρα, να μάθουμε για την ιστορία της πόλης και να ξεναγηθούμε από τον Δήμαρχο στο υπέροχο κτίριο του Δημαρχείου πάνω από το λιμάνι της πόλης, παλιά κατοικία του βαρόνου Giovanni Langella.
Επιπρόσθετα, κατά την διάρκεια της συνάντησης πραγματοποιήθηκε η αξιολόγηση της πορείας του έργου και προγραμματίστηκαν οι επόμενες συναντήσεις και δραστηριότητες με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του σχεδίου.
Η πολιτισμική ατμόσφαιρα της Νάπολης με το ιστορικό της κέντρο, μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, οι πολυσύχναστοι και πολύβουοι δρόμοι της και το Ιταλικό ταπεραμέντο των κατοίκων «έκλεψαν» τις καρδιές μας και χαράχθηκαν ανεξίτηλα στην μνήμη μας.
Συμπερασματικά, οι κοινές δραστηριότητες και οι πολιτισμικές εμπειρίες στο πλαίσιο αυτής της διεθνικής συνάντησης είναι βέβαιο πως αναπτύσσουν μια δυναμική σχέση ανάμεσα στα συνεργαζόμενα σχολεία και πως οικοδομούν για το μέλλον τα θεμέλια ενός ανοιχτού σχολείου βασισμένου στην αποδοχή της διαφορετικότητας των πολιτισμών στον σύγχρονο μεταβαλλόμενο κόσμο.
Καλλιόπη Μαγαλιού
Καθηγήτρια πληροφορικής 3ου Γυμνασίου Τρικάλων