Η ναυτική τραγωδία που βύθισε στο πένθος την Ελλάδα

Το ημερολόγιο έδειχνε 28 Δεκεμβρίου 1996, όταν το ελληνικό εμπορικό φορτηγό πλοίο «Δύστος» εντοπίστηκε να επιπλέει ανεστραμμένο στα ανοιχτά της Κύμης.

Ήταν χρονοναυλομένο από την Α.Ν.Ε. ΗΡΑΚΛΗΣ, θυγατρικής της ΑΓΕΤ – Ηρακλής για μεταφορικές ανάγκες της με ειδική διασκευή μεταφοράς «χύμα» τσιμέντου.

Δύο μέρες νωρίτερα και την επομένη των Χριστουγέννων, το μοιραίο πλοίο, με Πλοίαρχο τον Ιωάννη Τσιτσιρίκη και με πλήρωμα 21 Έλληνες ναυτικούς, απέπλευσε άπό τις εγκαταστάσεις ΑΓΕΤ-Ηρακλής Βόλου, έμφορτο, με 5.300 περίπου τόνους τσιμέντο, με προορισμό τις εγκαταστάσεις λιμένος Δραπετσώνας στον Πειραιά.

Λόγω όμως των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν προσέγγισε σε νότιο όρμο της Σκιάθου, παραμένοντας εκεί 2 ημέρες εν μέσω θυελλωδών ανέμων.

Ο Πλοίαρχος αποφάσισε πιθανώς και πιεζόμενος και από το πλήρωμα, προκειμένου Πρωτοχρονιά να κάνουν στα σπίτια τους, να αποπλεύσει και να συνεχίσει το ταξίδι για Πειραιά.

Στις 8 το βράδυ ήταν η τελευταία επικοινωνία που είχε με εμπορικό πλοίο και τα ξημερώματα εντοπίσθηκε ανεστραμμένο να επιπλέει 3,5 ναυτικά μίλια ανατολικά από την Κύμη όπου διασώθηκε ο δόκιμος Πλοίαρχος Χρήστος Αναγνώστου.

Τραγικός απολογισμός 20 νεκροί που βρέθηκαν στη συνέχεια πνιγμένοι μέσα στο πλοίο, ο Πλοίαρχος, ο Υποπλοίαρχος, ο Ανθυποπλοίαρχος, ο Ραδιοτηλεγραφητής, οι Α΄, Β΄ και Γ΄ Μηχανικοί, 9 ναύτες, 1 Λιπαντής, ο Μάγειρας, ο βοηθός θαλαμηπόλου, η σύζυγος του Α΄ Μηχανικού και η κόρη του Α΄ Μηχανικού, η σύζυγος του Β΄ Μηχανικού ενώ αργότερα βρέθηκαν, ναύτης, λιπαντής και ο έτερος Γ΄ Μηχανικός.

Από την έρευνα των πραγματογνωμόνων ως αιτία του ναυαγίου θεωρήθηκε αναμφίβολα η μετατόπιση του φορτίου η οποία και επέφερε την αύτανδρη ανατροπή του πλοίου.